Friday, March 19, 2010

Kisah Jamu...

Wahhhhhh...hari ni nampaknya bersemangat saya meng'update' blog ye.. Bila kat hotel, tak rasa life tu rushing sgt..no appointments, no house work, less phone calls... life is simpler (for temporary lah). So, ada lah masa sikit nak update blog hakak ni kan.... Dah lama bersawang kan..

Today, I wanna talk about J.A.M.U.

I really really love jamu uols...Kalau u nak tahu. I took jamu since I was small, not only jamu...segala jenis Maajun, air akar kayu atau apa2 ubat herba yang mak saya makan dulu2 tu, saya ikut sekali makan. And I was what, 5,6 years old that time.. Sampaikan at one time, I still remember, my sister taknak duduk dekat dgn I, sebab when I sweat, bau maajun satu badan !!!! Hahahahahaa... kakak2 saya selalu marah, diorg tak tahan bau saya macam bau orang bersalin.. Kahkahkahhhhh padan muka diorg tu..

Saya percaya pada jamu atau apa2 ubat tradisional atau herba. And I don't trust drugs as the healer. I think drugs are the catalyst of all the cronic diseases. Yes, maybe you have to take drugs to bear the pain, but somehow it won't heal the root of most of the illness. Drugs that I refer here is the modified drugs ye..being mixed with this & that, not in natural form.

Saya stop makan jamu after I got married. Why?? After 1 year of marriage, and I still doesn't show any signs of pregnancy, my mom stopped me from taking any jamu. "Panas" katanya. Dan saya ikut nasihat dia. Hingga saya buat surgery last year, and hingga saya tahu kenapa saya belum pregnant lagi (Ya Allah, tamatkanlah halangan ini), saya buat keputusan untuk berpatah balik kepada jamu. Lebih2 lagi, sekarang umur makin meningkat, stamina dah kurang..jalan sikit lenguh2, cepat penat & mengantuk, takut2 metabolism pun berkurang, and most important, being a woman..byk sgt complexity nya kan..semua tu nak kena jaga..penting tu...So, I am sure jamu adalah yang terbaik untuk saya.

Saya ke toko jamu & ubatan tradisional, alahhh yg selalu ada kat kedai2 or booth kat Giant tu.. Mula lah buat pemilihan..hehehehe. Dan, atas recommendation Kak Shila juga, saya pilih jamu kat bawah ni:

Jamu SURUT & Jamu PERAWATAN WANITA.
Greens Total kat belakang tu memang dah jadi rutin saya sejak setahun yang lepas, sebagai ganti Byoung (keluaran Zhulian) yang mahaaaalllllll sgt tu..

Jamu Surut ni kalau tak silap saya sama dengan Jamu yang saya makan waktu saya belajar dulu, cuma namanya mungkin dah ditukar, pek nya pun ditukar, mungkin Mustika Ratu buat satu rebranding kepada produk2 nya.. Dulu jamu ni namanye Jamu Susut Perut Jagaraga..

Saya pilih jamu ni sebab saya nak kempiskan perut yang semakin memboyot..kehkehekehh..
Sejak lepas operation tahun lepas, perut saya makin buncit, (a damn brave confession I've ever made..kah kahkah). Ye lah, operation lebih kurang sama dengan ceasar kan, after that tak boleh bersenam, tak boleh bengkung, so sekrg dah start nampak effectnya. 

Terbalik pulak gambar ni..
Dalamnya berbentuk kaplet, bukan kapsul ye..
Saya agak jamu Surut ni memang untuk mengempiskan perut, bukan untuk mengurangkan berat badan secara keseluruhan. Sebab saya tak nak kurus dah!! Cuma tang perut ni je yg problem..Byk baju yg muat tp tak boleh nak butang bila kat perut..hahahaa..

Dan, happynye saya, belum habis satu kotak, hasilnya memang menakjubkan!!!
ukurlilit perut dah kurang...sikit..
Kalau dulu, nampak macam 4 bulan pregnant, sekrg mungkin macam 2 bulan je..
hahahahahaa..

Cara aturan makan nya:
Dimakan secara teratur tiap pagi 1 kaplet & malam 1 kaplet.
Mudah kan!!

Dalam satu kotak ada 30 kaplet, bermakna boleh tahan untuk 15 hari. So, untuk sebulan punye supply kita makan 2 kotak lah. Harga satu kotak RM 15, so kos untuk sebulan adalah RM 30. Saya rasa kalau beli kat pasaraya Mydin, harga murah sikit kot.

Ini pulak, jamu lengkap untuk perawatan wanita. Jangan tertukar ye, ada jugak bentuk kotak yang sama, tapi untuk perawatan putri, means untuk remaja. Dah umur lebih 30-an ni, wanita lah kot kan..hehe.

Saya suka jamu ni, sebab ia penjagaan lengkap untuk wanita. Dalam tu ada 4 jenis jamu, yang telah disusun cara pengambilannya untuk tempoh sebulan, mengikut jadual yg telah ditetapkan. Harga pulak tak mahal, cuma RM 18 sekotak, lengkap utk sebulan! Thanks to Mustika Ratu, effective yet less expensive!!


Cara Pemakaian:
Pil Mimi Lan Mintuno (dimakan 7 pil setiap Isnin & Khamis)
Pil Pare Anom (dimakan 7 pil setiap Selasa & Jumaat)
Pil Ratu Ayu (dimakan 7 pil setiap Rabu & Sabtu)
Pil Sari Asih (dimakan 7 pil setiap Ahad)

Khasiat pil2 ini ialah:
Pil Mimi Lan Mintuno : Mengurangkan keputihan, menguatkan otot vagina & otot rahim. Senang cakap, pil ni untuk improve the intimacy in husband-wife relationship lah.. Malu I nak citer you!!

Pil Pare Anom : Digunakan secara tradisional untuk kesihatan badan. Buang angin dalam badan, memanaskan badan.

Pil Ratu Ayu : Digunakan secara tradisional untuk kesihatan kuku, kulit & rambut. Kulit pun nampak tegang, dan wajah nampak segar je..

Pil Sari Asih : Digunakan secara tradisional untuk kesihatan & menguatkan badan.

Saya tak sabar nak tunggu hasil yang selanjutnya. Tapi kalau tang perut tu, memang dah nampak kesannya.
Cubalah!!!

Nanti beritahu saya hasilnya ye...Kita share citer sama2..

15 comments:

cza said...

ujie, thanx for sharing this! sama la ngan aku. having the same problem, peyuut buncccctttt. hehe.
nampaknya ptg ni jugak aku kena gi beli jamu ni. if ada perubahan, aku share nanti.

*Jilly* said...

k ujie! serius ke ada changes???
nak makan gak jamu ni!!

k ujie, sy add blog akak eh.
thanks for the pantang rules ari tu. elok2 je 1 bulan air gamat tu habis.

fazzy

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

cza: beli jgn x beli..hehehe. Aku dh lama dgn Mustika Ratu ni, kagum dgn tokey nye, Ibu Moeryati Soedibyo, umur 80 tp nampak muda, she ages gracefully, but much much before her actual age!

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

fazzy: k.ujie nk janji x berani, but for me, it really works! Depends pada body acceptance kot eh..but no harm giving it a try kan..

so,how..after pantang?

Hanum said...

fuhh... teruja hakak!!... i'm not the jamu type neither the drug nor vitamin type...
tp dh makin tua and peyut semakin buncitss (yg takde isi pon!), i think it's time for me to try something... hhmm mana la aku nk dpt jamu sini.. aduh!!

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

Num,cuba ko try tgk kat premium outlet,kot2 Mustika Ratu pun ada toko jamu kat situ..kehkehkehhhh...

Nak aku pos kan?

cza said...

ujie, smlm hb aku dah belikan jamu kaplet surut ni dan sblm tido smlm dah makan. rasa ringan sket perut pagi ni...haha. tang ukur lilit tu blm ada perubahan lg la. nti aku nak mantain sbulan. tgk mcmn.

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

wahhhhh...bagus lah mu cza!!! bersemangat..2-3 hari lagi mesti mu start "turbo"..hehehehe..keluar angin manjang...

cza said...

hik hik..biar betoiii ujie???
'turbo' tu = 'kentt**" ko?
so far aku sendawa jah ni..haha. buang angin kot. tp very lega kat perut ni. harap2 kempis la. takde la cik abe aku tu duk komplen. very suka komplen skrg tau. huhu..sebab tu laju je dia pi beli time aku tunjuk gambar dari blog mu tu. hua hua hua.

Anonymous said...

byk nye kene makan jamu pil sampai 7 bijik sehari..
kalau kurangkan jumlah pil diambil dlm sehari xpe ke??

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

Dear Anonymous, 7 biji pil tu amatlah sedikit..pil nya bulat2 kecik aje. Tapi sekrg jamu ni ada pack baru, dlm bentuk kaplet. Satu biji je sekali mkn. Maybe yg 7 biji bulat2 tu di combinekan jadi satu kaplet..senang sikit kot..tp personally,i would prefer yg bentuk bulat2 tu lagi,rasa lebih traditional..hehehe

Anonymous said...

...i mkn!mmg brkesan1sumpah...trn 5 kg dlm 6 bln..

Test said...

x sbr nak try jamu2 ni..thanks..

Anonymous said...

Sy nak tanya, kalau sy ambil jamu perawatan wanita ni, boleh cmpur dgn suppliment vit-c x?ad effect apa2 x?mohon pnjelasan.

Unknown said...

Salam kenal,

Tengah2 tanya pakcik google pasal jamu ni, dia bawak mai blog ni..

Nak cuba jugak lah :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin