Saturday, March 29, 2008

The Most Awaited Wedding..Ever!!

The Big Day has arrived.. The old memories has come back when all members of the family gathered for a wedding ceremony. The only difference is in the past the ceremony were my brothers' & sisters' (and mine too while this one is for Mommy!! We pre assume there will be about 100 crowd but rupa2 nya dekat 200 orang yg dtg.. Reasonnya (sempat jugak anak sedara aku menemuramah segelintir dari tetamu yg hadir..) teringin nak tengok orang tua menikah..hehehehe.. Geli hati kadang2 bila aku mikirkan hal ni.. Apa2 pun, Alhamdulillah, majlis berlangsung dengan lancar & meriah sekali.. especially dengan keletah cucu2 Mommy yg seramai 27 orang (Kak Long Syamimi & Asyrul tak dpt balik..ada kem apa ntah kat sekolah). Perasaan aku?? Ermmm.. Happy sebab Mommy dapat seorang teman hidup buat penghibur dikala sepi..(chewwaaahhhh ayat power tuuu)..kekadang sebak bila pikirkan apakah kesudahan hidup Mommy dengan suami baru..bahagiakah dia.. (I pray for that)... sometimes syahdu bila mengingatkan tentang Bak, sedikit sebanyak we all, adik beradik terkenangkan arwah bila kami memanggil suami Mommy Ayah!! Ok..tak nak sedih sedih..view the pictures!!

Aku jadi mak andam tak rasmi ari tu..hehehe.. seronok mengandam mak sendiri ni..

Rasa mcm sama2 berkongsi debaran seorang pengantin..beberapa minit sebelum menjadi isteri orang..

Yang kelakarnya, for the first time, Mommy has no objection, ikut suka aku nak buat macam mana..lilit kiri, lilit kanan...hehehe

Yang ni dah semestinya...

Wajah tenang seorang ibu.. I love you Mommy!!
Adik2 Mommy from KL, KT & Dungun..

Menunggu ketibaan pengantin lelaki..

Jeng Jeng Jeng!! Ayahku dah sampai..Ayahku dah sampai!!
Handsome jugak bakal ayah aku ni ye!! Hehehe.. Naik seri pengantin nya..Orang lama lahhh..ada lah apa2 yg dibacanya tu..hehehe kelakau kelakau..

Alamakk!! Baru sedar yg rumah kitorg ni kecik..bila semua dah masuk rumah..tinggal sikit je ruang kat tengah..muat2 utk pengantin akad nikah..

Abang sulung Mommy dah meninggal, so adik Mommy yg ke-4 jadi wali. Kitorang panggil dia Mama, bahasa Pakistan maksudnya Pak Cik.

kelompok Biru-Kuning..warna tema ciptaan aku utk adik-beradik.. Semua sporting cari baju warna base kuning berbunga biru, bertudung biru.. Berhempas pulas diorg cari..hehehe.. Barulah thrill sikit..sekali sekala, bukan senang nak tgk mak sendiri kawen..

Kelihatan Tok Kadi tu terketar2 nak nikahkan 'Tok Guru' nya.. Ayah aku tu merupakan Tok Kadi Besar (ketua kadi) di daerah Dungun.. First time jugak, khutbah nikah dibaca sendiri oleh si pengantin lelaki..hehe.. ibarat kata tetamu yg dtg.."Bapok segala juru nikoh".. hehehe

Dengan control machonya, dan dgn sekali lafaz, sah lah dia menjadi suami kepada mak aku, iaitu ayah tiri kepada aku & adik-beradik aku & juga terus diangkat pangkatnya menjadi atuk tiri kepada anak2 sedara aku yg seramai 29 orang itu...

Seperti yg aku kata tadi, inilah antara perkahwinan yg ditunggu2 oleh masyarakat sejagat di daerah Dungun ini...oleh yg demikian, dengan sah nya pernikahan ni, serentak itu jugak, semua yang hadir kat situ, tanpa disedari, telah menepuk tangan tanda gembira & berakhirnya suspen dihati..kahkahkah.. Mana ada org tepuk tangan lepas akad nikah kan?? Selalunya orang kata "Alhamdulillah".. tapi agaknya semua org tergamam sekejap..terus tepuk tangan..termasuklah aku & orang2 tua kat situ...ish ish ish..

Saaaaayannngggggg Mommy!!!!!

Part yg best ni.. Upacara pembatalan air sembahyang...(orang tranung kata)..
Penyerahan mas kahwin.. Romantik orang tua2..yg kelakarnya..time tu, diorg ni dikelilingi oleh anak2 & cucu2.. ready nak mengusik & snap pictures.. meriah sgt..

Part ni pun best.. atas desakan cucu2, terpaksalah Ayah aku tu mencium dahi Mommy.. siap dgn acara tawar menawar lagi.. Of course lah diorg malu, tapi kitorg paksa jugak..atas tiket "bila lagi kitorg nak tgk??"

Sessi ucap selamat & kenal mengenal..

Complete!

"Urusetia" menjamu perut masing2 yg dah berkeroncong..

Baik sungguh hati anak2 buah aku ni.. dibiarkan kitorg semua berposing sakan kat atas..depa2 ni tolong basuh periuk.. thanks to Mr.Hubby too as their leader of the day..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin