Friday, May 8, 2009

Few things to share..

2 days back,we went to Bagan Lalang for an unplanned 1-night holiday. Those who have viewed my Facebook album, know what it is all about..giler malas nak citer balik.. Nothing is special, it's all about holiday: sleep, rest,eat & then came back to routine.. But I have an issue to raise here. I have came across the same situation few times before, and I think it is time for me to say it out. ada perubahan ke jie kalo ko cakap tu??ko bukannya chairman PBB ke.. No, at least it makes me to think, and hopefully it will make others to think about it as well. It's about a stall owner, where we had our breakfast the other day at Bagan Lalang. I hate, or more polite way I could say, I don't like people who are very ungenerously giving smiles to others around her. Yeah, I tried to understand them by saying maybe they are born like that..but we learn from each other everyday thus we should mirror the good things happen around us. Of all, bukan ke senyum tu satu sedekah?? Plus, you are the owner of the stall who supposed to attract your customers and make them feel good, if not for their day long at least at the time they are having meals at your place. Ini tak, tanya nak makan apa macam nak ajak gaduh..Jauh sekali nak bertanya khabar, tanya datang dari mana.. bukan kah lebih manis begitu?? Kita ni kan berbudaya Melayu, penuh dengan adab sopan, tata tertib..takkan itu pun nak diajar?? Kita semua sudah berbulu, kata orang...**sigh**
***************************
Ariani is open now in Bandar Baru Bangi!! And I haven't got any chance yet to pay them a visit..hehehe.. Entahlah, Mr.Hubby lately macam susah sgt nak bagi permission untuk aku perabihkan duit. Eh eh, bukan duit dia pun, dah dia bagi kat aku, duit aku lah kan.. Balik-balik,duk sibukkan yang tudung aku dah berlambak. Tak far-sighted betul la laki aku ni. Tgk lah ke depan..ada banyak lagi kaler yg aku takde..hahahaha.. Ingatkan nak pi tadi, tapi tu pun dia reluctant sgt nak bagi. Isteri solehah lah katakan, when he says NO means NO to me.. Kalo dah lembik tengkuk macam mana pun tak bagi, adalah reason nya tu.. Aku bukan nak beli banyak pun, cuma treingin nak cari yang kaler black+silver awning yang pernah aku tgk tokey Munawarrah pakai kat dalam website dia..Ishh, cantik pakai dengan white plain shirt and black pants.. Craving!!!
****************************
Haaa..akhirnya!!! Insyaallah, ahad ni balik juga aku ke Terengganu. Last we went back was for Aidilfitri last year lah tu.. That was how many months ago??? Uhmmmm baru korang tahu penangannya jadik seorang AKU..tak pernah merengek nak balik kampung walaupun dah berbulan2 tak jenguk tanahair tercentaaa.. Kalo ikutkan taraf aku ni yang memang dah sebumbung dengan keluarga mertua, logiknya aku lih demand nak balik once a month kan.. Tapi sekali lagi nak buat camne, isteri yg solehah..hikhikhik.. Ahad ni, Kak Shila & Abang (darling negber) will be joining us. Dah lama diorg teringin nak ikut aku balik kampung. Nak cuba macam2 food Terengganu yang selalu aku bercerita sambil mengeluarkan sound effect yg pelbagai sehingga diorg pun takleh imagine keenakkan & kelazatan makanan2 Terengganu ni..Hahahaha.. Kak Shila will be there for about 4 nights, so I've got to list down our itinerary for the trip..Where to breakfast, lunch, evening tea, dinner.. What to buy.. Where to shop.. All included lah.. Depa siap nak bawak Coleman Box nak beli ikan satu tong bawak balik sini.. Mr.Hubby & Abang dah syok nak bawak balik bicycle, nak cycle from Dungun to Kuala Terengganu.. Aiiyyyyyaaa, not advisable lah..Biasalah aku, cepat risau.. Wahhh, after this kena continue balik list FOOD-TO-EAT..
*****************************
Last 2 days, my Big Bro sms me telling one sad story about our cousin; Kak Jan. She was diagnosed with Breast Cancer a week ago and will be undergoing a surgery this coming Monday. Khabarnya, dah berakar2 dah kat dalam tu. Me, feeling sad, really sad. She never complained any pain before, and only last week she found a lump, a 2cm-sized lump in her breast. When she went to doctor, it's already there! She is a cousin from my mother's side, and she's the number one diagnosed with cancer in the family.. Now, I got both sides, Mommy's & arwah Bak's, with cancer. 
Ya Allah..selamatkan Kak Jan. Berilah peluang padanya untuk mengecap kebahagiaan bersama anak-anaknya. Berilah peluang dia melihat anak2 nya membesar. Kau ringankanlah bebanan penyakitnya Ya Allah, kuatkanlah semangatnya menghadapi dugaan-Mu yang satu ini. Dekatkanlah dia dengan diri-Mu. Sembuhkan dia wahai Allah, sesungguhnya aku berpegang pada hanya tali-Mu, aku memohon perlindungan hanya pada-Mu.. Hanya Engkau yang mempunyai kuasa dengan berkata "kun" maka terjadilah segala kehendak-Mu. Maka, aku percaya pada kekuasaan & ilmu ghaib yang Kau miliki. Sembuhkan dia wahai rabbi walaupun di saat ini semuanya memiliki harapan yang sangat tipis. Tetapi tidak jika aku bersandar pada harapan dengan-Mu..Engkaulah yang maha pengasih, lagi maha mengetahui..amiinn..

1 comment:

Hanum said...

lama dah aku tak singgah sini...
Kepok losong ganu... nyamm..nyammm...

stay stong kak Jan!!.. and i'm long overdue for my mammogram... sejak dari last yr tak buat2 lagi... ko tau ujie, kat sini... once u reach 30 and ade parents history of breast cancer automatically eligible for mammo every 5 yrs, insurance covered. Early detection saves life!! Wallahualam....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin