Friday, May 8, 2009

Our lunch today...

Ari ni aku rasa cam nk citer2 pasal menu & resepi pulak..Dah lama rasanya tak share resepi dgn u'olls kan..since camera hp aku bertukar dari superb ke hampeh. Agaknya byk kali sgt kot kena asap bila aku mabik gambor lauk dlm kuali..hehe.. Sekrg dah ada camera cinonet ni,senanglah skit eden menyenep root word nye 'snap' apa2 gambor lauk eden ye puan-puan..

Breakfast today cuma yang ringan2,so we had lunch earlier lah.. Memang everyday aku masak awal..pukul 11 pagi selalunya dah siap dah..Depends pada quality & quantity lauk jugak lah..hehehe.. Macam ari ni, aku masak simple, lauk kampung je.. 10.30 dah siap, pukul 11 pg kitorg dah start membaham..


Mengikut anti-clockwise : do I tell you that we will get maximum advantage (health aspect) when we do things, be it anything anti-clockwise rather than in clockwise direction?
  1. Ikan goreng
  2. Sayur petola dgn ikan tamban kering dicampur lada hitam tumbuk
  3. Ikan kurau masin masak kicap & asam jawa
  4. Telur dadar
  5. Sambal belacan dgn mangga


Ini gambar 'dekat-atas' close-up lerr Sambal Ikan Kering tu..

Meh aku citer camne nk buat lauk ni yg aku rasa paling sonang dlm dunia tp rasanya mmg membuka selera.. Mula2, korang goreng dulu ikan masin tu..Potong kiub2 lah.. Korang boleh guna apa shj jenis ikan masin, tp mesti yg ada isi sikit lah..macam talang ke, tenggiri ke,ikan merah ke.. Tapi make sure ikan kering tau, bukan yg basah2 jeruk tu.. Pastu angkat, put aside. Pastu korang tumis bawang merah & bawang putih mayang, utk amount kat atas tu aku guna 3 biji bawang merah & 2 biji bawang putih.. Bila dah agak2 golden, masukkan pulak cili merah mayang, goreng sampai layu.. Pastu,masukkan balik ikan kering tadi, gaul2 jap..masukkan kicap sikit..agak2 ler 3-4 kali renjis.. After 1 min, masukkan air asam jawa..korang agak2 lah byk mana yek..sbb aku masak tak depends sgt kat kuantitatif ratio ni.. Maklumlah, dah pro..kih kih kih... SIAP!!

Haa ni pulak Sayur pedas petola..ekcelli, kat Terengganu aku panggil petola jenis ni "Tenneyy".. Takde sound plak blog aku nih..kalo tak lih korang dengar makhraj nye.. Lauk ni pun senang je..
Mula2, tumbuk bawang merah 2 biji & bawang putih 2-3 biji & lada hitam.. Ekskius mi,tumbuk tau bukan blend..alahai, kojap je jang kalo ko tumbuk botul2.. Hehehe, tadi mak mertua aku yg tukang tumbuk, aku arahkan aje..kuang kuang kuang.. Pastu korang rebus bahan2 tadi tu dgn air, jgn byk sgt air tu sebab nanti sayur tu pun keluarkan airnya jugak kan.. Rebus sekali Ikan (anak ikan tuu) Tamban Kering.. selalunya aku guna isi ikan panggang yg ditumbuk, especially ikan selayang, manis isi dia.. Tp kali ni sbb ada ikan kering ni, yg Mr.Hubby beli kat KK itu ari, laaaaaggiiii senang.. Ikan tamban ni pun manis gak.. Apa2 ikan yg byk tulang isi dia memang manis.. Masukkan sekali petola, gula sikit, ala2 hujung sudu kecik je..garam & sedikit i really mean sedikit Pak Aji.. Pak Aji ni aku tak guna pun kalo dlm masakan2 lain, bahaya wehhhh.. cuma dlm lauk2 yg macam sup, kuah air je aku guna..sebab punye terer Pak Aji ni, dia memang boleh bagi ummpphhhh kat sup2.. pastu korang rasa je lah..kalau sedap hidang, kalo tak sedap, humban je ikut tingkap dapur korang tu..hehehe.. SIAP!!
Selamat Mencuba dari dapur aku!!!!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin