Tuesday, June 2, 2009

Asam Pedas Daging


Entry ni khas utk CheZa yg telah merequest aku punye resepi: Aku combinekan terus bahan-bahannya dengan cara-cara nak masak nye dehh..

1) Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang besar & bawang putih yg dimayang, halia yg diketuk2 sikit, serai diketuk juga. Tumis sampai golden. Masukkan sekali daun limau purut dlm 2-3 helai.

2) Masukkan cili kisar (lumat) yg dikisar bersama sebiji bawang besar (jgn la besor bebenor saiznya ye..aku nk cakap pun tak reti tp kalau bawangnya byk sgt, nanti kureng kick pulak rasa kuah tu). Biar sampai cili masak, sesekali tambah air bila tgk dah nk kering. Kalau cili tak betul2 masak, nanti cepat basi.

3) Jgn lupa air asam jawa.

4) Masukkan daging, hiris jgn terlampau nipis & jgn terlampau tebal.. Biar sampai daging tu empuk. ****Petua utk empukkan daging; masukkan 1 sudu & 1 garpu ke dlm periuk, biar je kat dlm tu sampai kita siap masak**** So far menjadi, ye lah, petua kata orang lebih lama umurnya drpd ilmu. Selagi tak memudharatkan, ikut aje la..

5) Ini option ye,ikut selera masing2. Aku suka tumbuk sedikit jintan manis & jintan putih & sedikit halba. Masukkan dalam lauk ni, bau dia perghhh memang wangi.

6) Lepas daging dah empuk, masukkan gula & garam secukup rasa. Kalau boleh elakkan Pak Aji ye.. Rasalah manis, masin & masam nye..

Dah siap.. Depends pada jenis daging jugak. Kalau daging tempatan, daging pejal atau batang pinang, cepat la sikit empuknya. Haaa lagi satu, kuantiti cili kisar tu korang agak-agak lah ye, asalkan kuah dia jadi pekat sikit.,baru sedap.

SELAMAT MEMASAK!!

2 comments:

cza said...

best2...tq. nti aku sure try resepi ni. takde la aku asik goreng kunyit je daging tu. takpun buat kari. now aku blh try asam pedas lak. prob aku. kena belajar mengenali spesies jintan yg ada. he he..apo la aku ni. mak aji mmg aku tak suka guna. not healthy kan.

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

alaaa aku dulu pun sokmo confused..sebab tu kalu mung tgk resepi aku,aku taruk dua2,sebab dok tahu nok pilih hok mano so..heheheh..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin