Thursday, June 18, 2009

A Peaceful Revenge..

Assalamualaikum everyone!!!!

Right at this moment:-
:: there's a lot of stuff to be packed for tomorrow's trip
:: few clothes to be ironed
:: a lunch to cook
:: a book to read (a must!!)
:: eyebrow to be trimmed (ni pun masuk juga ke??)

But when I dropped by my own blog, I feel like telling you something, which I, still, don't have any idea what to write. Sometimes, when we have so much to say, it turns us wordless. The words seem like running fast just in the head, without us being able to utter them for others to hear. Maybe it is destined just for us to know???

Lately, I used to think of 2 words & they keep on coming to my mind again & again..

D.E.N.D.A.M
&
K.E.T.E.N.A.N.G.A.N

Jika hati masih dendam, bagaimana mungkin ketenangan datang??

Ketenangan adalah satu perasaan yg tidak ternilai harganya, dan sungguh tinggi nikmatnya. SAKINAH.. Semua orang inginkan ketenangan. Everybody. We long for this, we work hard to get this, we look for this here & there.. We try to buy a house that are far from the city hectic life, just to get the peaceful & quiet moment with our family. Sometimes, we go for a holiday at the beach, just to calm & free from our busy life. And some of us may just sit & relax in our bedrooms, listening to the soft music that will give us sort of 'appreciated loneliness'..

Everybody has their own way!

...and we define 'appeasement' differently..

(dan ada juga yang cari ketenangan di pub & disco..yet sorry to say, I don't understand this category!! Bukan saja tak faham, dah cuba sedaya upaya, tapi memang masih tak faham..)

Banyak cara untuk tenang, dan saya terpanggil untuk berkongsi satu cara daripadanya.

Buangkan segala dendam kesumat di hati kita..buangkan jauh-jauh.. Maafkan semua orang, tak kira besar atau kecil salah mereka. Anggap sahaja mereka sudah buat yang terbaik untuk kita, tapi mungkin tak kesampaian. Jangan ada satu pun tuduhan dalam diri kita. Lafazkan dengan sebenar-benar pengucapan, "aku maafkan semua orang disekeliling ku"
Jangan salahkan orang lain bila kita kesal dengan apa yang terjadi pada kita sekarang. Sebaliknya, ucapkan terima kasih kerana ia telah menjadikan kita matang & 'berpelajaran' tentang hidup.

Kita sebagai hambaNya, cuma menjalani hidup yang telah direncanakan untuk kita. Dan percayalah, segala apa yg terjadi, baik & buruk, susah & senang, adalah yang terbaik untuk kita. For He is the best planner. He is the Most Just.
Kita adalah sebaik-baik kejadian, dan kita dikurniakan akal untuk kita menilai yang mana baik dan yang mana buruk. Dekatilah apa yang baik untuk kita, dan jauhilah yang tidak elok. Berdoalah, bila orang lain memberi masalah pada kita. Berdoalah minta Allah turunkan hidayah pada mereka, sedarkan mereka & berikan keinsafan pada mereka. Ingatlah, bukan tugas kita untuk membalas segala kejahatan yang dilakukan terhadap kita. It's true when people say, what goes around comes around..itu Karma. Tapi jangan pula kita yang bersusah payah untuk memikirkan cara untuk membalas dendam, tak kiralah niat dihati untuk menyedarkan ataupun untuk puaskan hati kita.
Maafkan mereka..itulah yang terbaik. Disamping itu, jika menjauhkan diri itu yang terbaik, lakukanlah. But deep inside, just forgive them.

Barulah ketenangan datang..and it's priceless.!!

Sesungguhnya,
Kemaafan adalah dendam yang terindah..

6 comments:

ariff said...

i like your entry..i like most of it..please update me everyday.Miss 'you' when u r in silence..so please don't be..

Zawiyah said...

Ujie?? where to? nice entry..aku a bit moody lately..having bad flu again.

chujie said...

ehehe..nak ikut neghbour balik mkn durian kat kedah esok..

bad flu lg??cuba try mkn Redoxon..Nway,take care & get well soon dear..

chujie said...

...and thanks ariff. i'll try not to be away..:)

Zawiyah said...

bestnya ujie...bila bertolak? have a safe journey ya. aku baru je balik dari kedah..tu yg demam..mmg musim duyan kat sana.
aku taknak makan ubat..nak sembuh naturally..smlm aku dah hirup sup ketam. ok sket.

iRa said...

ujie...aku dat tukar URL ya...

http://irayusof.blogspot.com/

Cheeky Quotes

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin